Menu

De kracht van reviews

23-06-2016

Gastblog door Aura Kuipers van The Feedback Company

Meer dan 85 procent van de potentiële klanten kijkt, voordat ze met je in zee gaan, naar de ervaringen van andere klanten. Je kunt natuurlijk op diverse manieren adverteren om zelf kenbaar te maken hoe goed jouw product of dienst is. Echter maken onafhankelijke reviews veel meer indruk dan een zelfgeschreven reclame-uiting. In deze blog leg ik je daarom graag uit hoe je door middel van reviews een hogere klanttevredenheid en een goede online reputatie met jouw webshop realiseert.

Wanneer potentiële klanten onafhankelijke reviews lezen, zorgt dat direct voor geloofwaardigheid en vertrouwen omdat je openheid van zaken geeft. Men is op deze manier eerder geneigd om over te gaan op een aankoop. Ook voor jouw eigen bedrijfsvoering is het vragen van feedback belangrijk. Je wilt immers precies weten wat er onder jouw klanten leeft zodat je daar goed op in kunt spelen. Hebben ze klachten? Dan kun je deze snel oplossen. Heb je veelal tevreden klanten? Dan weet je in ieder geval dat je op de goede weg zit. Door regelmatig jouw reviews te inventariseren, krijg je een prima inzicht in verschillende bedrijfsprocessen.


Verzamelen van reviews

Maar hoe werkt dat nu eigenlijk in de praktijk, het verzamelen van klantfeedback? Dat kan heel eenvoudig en licht ik toe aan de hand van onze eigen tool. Een laagdrempelige manier om je klanten te bereiken, is door middel van het sturen van een e-mail met een uitnodiging om een review achter te laten. Voordat de feedback gepubliceerd wordt op je reviewpagina, wordt deze eerst gecontroleerd door de Feedback Company. Vervolgens krijg je een notificatie bij een nieuwe review. Positieve feedback wordt direct gepubliceerd, negatieve feedback wordt 14 dagen op ‘on hold’ gezet. Gedurende die tijd kun je met een ontevreden klant in contact komen zodat je de mogelijkheid krijgt om hier alsnog een tevreden klant van te maken.


Op je eigen website plaats je vervolgens een widget waarop bezoekers kunnen zien hoe jouw service of producten door bestaande klanten beoordeeld worden. Voor iedere beoordeling wordt een SEO geoptimaliseerde pagina aangemaakt. Hierdoor groeit de unieke content over jouw bedrijf (met het aantal reviews) en word je door potentiele klanten nog sneller in de zoekresultaten gevonden.


Google AdWords & Shopping integratie

Je hebt ze vast wel eens voorbij zien komen: de gele beoordelingssterren die weergegeven worden in de zoekresultaten van Google. Onderzoek heeft uitgewezen dat men eerder geneigd is om op een zoekresultaat te klikken met een beoordeling, dan op een resultaat zonder beoordeling. Ook jouw reviews kunnen geïntegreerd worden in Google AdWords en Google Shopping. Beoordelingen die je hebt gekregen kunnen met beoordelingssterren worden weergegeven bij je advertenties, zodat deze nog meer opvallen en er sneller op je advertentie wordt geklikt. De conversie op je AdWords advertenties kan daardoor met 10 procent stijgen.


Tevens kan er een integratie worden gemaakt met Google Shopping, de vergelijkingssite van Google. Door producten en prijzen met elkaar te vergelijken en direct een link te tonen naar de winkels waar het product te koop is, verwacht Google haar gebruikers het online shoppen nog gemakkelijker te maken. Bij de resultaten in Google Shopping worden jouw webshopnaam, de sterren en gemiddelde score van je beoordelingen weergegeven. Dit valt op waardoor je op eenvoudige wijze meer bezoekers naar je website trekt, met als resultaat extra conversie.


Google Shopping & Product Listing Ads

Google heeft drie jaar geleden Product Listing Ads (PLA) in Nederland gelanceerd. Dit zijn advertenties gericht op een specifiek product en bevatten een afbeelding, titel, prijs en de naam van jouw webshop. De PLA (1) zijn in feite een onderdeel binnen Google Shopping (2).


Omdat The Feedback Company Google Review Partner is, kun je je de productreviews ook weergeven bij jouw Product Listing Ads. Belangrijk om te weten is dat er alleen productreviews bij je Product Ads worden getoond wanneer je zelf ook reviews aanlevert bij Google.


Voordelen Productreviews

Kort samengevat hebben productreviews de volgende voordelen:


  • Tot 22 procent conversiestijging
  • Productreviews zijn een manier om extra productgerelateerde unieke content toe te voegen aan jouw website;
  • Door reviews op diverse plaatsen (waaronder ook productpagina`s) te tonen, wordt het vertrouwen van de consument verhoogd
  • De Product Ratings worden weergegeven bij Product Listing Ads
  • Beter inzicht in jouw assortiment: welke producten worden gewaardeerd en welke minder.


Meer weten?

Download hier onze whitepaper en start direct met onze gratis proefperiode. CCV Shop klanten mogen gratis en vrijblijvend een maand lang ons systeem testen. Mocht je besluiten om klant te worden, dan krijg jij als klant van CCV Shop korting op een pakket naar keuze. Ons Instap pakket is slechts € 11,50 per maand.

Aura Kuipers

Aura Kuipers is Business Partner Manager bij The Feedback Company.
aura@feedbackcompany.com
+31 (0)85 27 363 20