Menu

Marketing & SEO

Maak jouw webshop zichtbaar voor de buitenwereld

SEO

SEO staat voor Search Engine Optimalization. In het Nederlands: zoekmachine optimalisatie. Het doel van SEO is dat jouw webshop een hoge score in de zoekresultaten van zoekmachines (Google, Yahoo, Bing, etc.) krijgt. Met SEO kom je hoger en aantrekkelijker in zoekmachines, wat zorgt voor meer bezoekers op jouw webwinkel.

Metadata voor optimale positie in Google

Als je in een zoekmachine op zoek bent naar informatie, krijg je in de zoekresultaten drie dingen te zien van een website: de titel, een omschrijving en de URL. Ook jij kunt jouw producten, pagina’s en categorieën optimaliseren voor zoekmachines. Je kunt pagina titels, meta keywords en meta descriptions invullen om goed gevonden te worden in zoekmachines.

Een meta description is een korte omschrijving van de pagina. Deze omschrijving is zichtbaar in de zoekresultaten. Een kleine moeite die je veel bezoekers kan opleveren.

Het nut van metadata

Zoekmachine vriendelijk

Je wilt gevonden worden in zoekmachines en daar helpen we je zoveel mogelijk bij. Jouw webwinkel is sterk geoptimaliseerd voor zoekmachines. De webwinkels hebben zoekmachine vriendelijke URL’s en je kunt zelf producten en pagina’s titels en meta descriptions meegeven voor een hoge ranking in Google.

Alt-teksten bij productfoto's

Naast juiste titels, meta descriptions en keywords zijn alt-teksten een extra handvat voor SEO. Je kunt afbeeldingen op jouw webwinkel een alt-tekst meegeven. Google leest deze ‘extra informatie’. Door middel van alt-teksten kunnen jouw afbeeldingen gevonden bij zoekopdrachten in zoekmachines.

Gebruiksvriendelijke URL's

Het is mogelijk om URL’s (SEO-alias) van jouw webwinkel aan te passen. Je zorgt ervoor dat de URL’s netter worden en daarbij heeft het een bijzonder positief effect voor de vindbaarheid in zoekmachines. Google leest namelijk de URL en ziet het woord dat in de URL staat als belangrijk zoekwoord.

Behoud je positie in Google

Om je positie in Google te behouden, beschikken we over een tool zodat je eenvoudig oude URL’s kunt verwijzen naar nieuwe URL’s. Erg handig voor overstappers die niet opnieuw alles weer willen opstarten. Je houdt je positie in Google en houdt alle verwijzingen intact.


Google Webmaster Tools

Koppeling met Google Webmaster Tools

Je kunt jouw webshop gratis koppelen aan Google Webmaster Tools. Dit hulpprogramma van Google helpt je nauwkeurig te bepalen hoe Google met jouw webwinkel omgaat. het kan je handige gegevens over jouw webshop bieden die Google heeft verzameld. Je kunt bekijken via welke zoekwoorden bezoekers op jouw webwinkel komen en wat de snelheid van jouw webwinkel is.


Daarnaast kun je de sitemap (XML) uploaden waardoor pagina’s van jouw webwinkel worden geïndexeerd door Google. Uiteindelijk draagt het bij aan optimale prestaties in Google.


Rich snippets

Verrijk de informatie die getoond wordt in zoekmachines met rich snippets. Standaard zie je de titel, URL en omschrijving staan bij een zoekresultaat, maar je kunt deze tekst verrijken met rich snippets. Denk aan recensies, extra productgegevens, prijzen, afmetingen, adresgegevens, etc.

Rich snippets

Marketing

Natuurlijk wil je zoveel mogelijk producten verkopen. Om de verkoop te stimuleren hebben we vele mogelijkheden waar jij gebruikt van kunt maken. Zet de producten op vergelijkingssites zoals Beslist.nl en stuur nieuwsbrieven naar jouw klanten. Koppel social media aan jouw webwinkel zodat je meerdere kanalen kunt inzetten om verschillende doelgroepen te bereiken of schrijf wekelijks een blogitem. Kortom, kies marketingmiddelen die voor jouw het meest geschikt zijn en probeer dingen uit om jouw verkopen te laten stijgen!

Beoordelingssites

Beoordelingssites

Benieuwd wat klanten van jouw webwinkel en service vinden? Koppel je webwinkel aan een account bij KiyOh of The Feedback Company. Na het bestellen of verzenden wordt automatisch een uitnodiging gestuurd aan de klant om jouw webwinkel te beoordelen.


Beoordelingen worden getoond op een onafhankelijke website en in de Google zoekresultaten. Er is natuurlijk geen reclame zo goed als het woord van een tevreden klant.


Blog

Bloggen is erg populair en ook jij kunt bloggen. Maak een eigen blog aan en deel informatie met je bezoekers, bouw een band op door telkens nieuwe informatie te delen en laat bezoekers reacties plaatsen.


Het schrijven van blog artikelen is daarbij ook goed voor de ranking in Google en dat is wat je wilt: gevonden worden!

Bloggen

Social media

Social media

Koppel jouw webwinkel aan Facebook. Op deze manier kunnen klanten je producten delen en erover praten met hun vrienden. Via het onderhoudspanel kun je eenvoudig producten selecteren die je op je Facebook webwinkel wilt plaatsen.


Naast Facebook, kunnen klanten ook via Twitter, LinkedIn, Hyves producten delen en uiteraard kun je social media buttons plaatsen op jouw webwinkel om bezoekers te verwijzen naar jouw accounts.


Professionele nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven versturen is belangrijk voor relatiebeheer, maar het is ook een handige tool voor marketing. Met de mailingtool kun je professionele nieuwsbrieven sturen naar jouw klanten.


In de nieuwsbrief hoeft niet enkel tekst te staan, je kunt ook specifieke producten tonen waardoor het eenvoudig is je klanten op de hoogte te stellen van nieuwe producten of aanbiedingen.

Professionele nieuwsbrieven

Statistieken

Houd alles nauwkeurig bij, van hoeveel mensen je webwinkel bezoeken tot aan hoeveel producten je nu precies verkoopt. Nog niet uitgebreid genoeg? Koppel dan jouw webwinkel aan Google Analytics of GetClicky. Hiermee heb je nog meer details tot je beschikking en kun je doelen koppelen aan je account. Dit kan jou helpen om inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers en uiteindelijk kan het de conversie verhogen.

Vergelijkingssites

Maak jouw producten beter vindbaar en maak gebruik van vergelijkingssites. Je kunt je producten onder de aandacht brengen op vergelijkingssites zoals Beslist.nl, Tweakers Pricewatch, Kieskeurig, Vergelijk.nl, Koopkeus.nl, Google Shopping, en Vergelijken.nl en meer.

Affiliates die je helpen verkopen

Om de verkoop te stimuleren kun je jouw webwinkel aanmelden bij affiliates. Affiliate partijen proberen bezoekers naar jouw website te krijgen, waarvoor je een kleine vergoeding betaald. Geef je producten nog meer aandacht met affiliate programma’s zoals TradeTracker, Daisycon, Affilinet, Affiate4You en Affilinet.