Het lanceren van je webshop in negen stappen

Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 7 december 2023

Het is bijna zover: de livegang van jouw webshop! Je hebt zorgvuldig nagedacht over de producten die je wilt verkopen en hebt uiteindelijk een productgroep gekozen en een webshop opgezet. Je hebt waarschijnlijk eerst een aantal producten op proef laten bezorgen om de kwaliteit ervan te controleren en bent tevreden. Uiteindelijk heb je een bestelling geplaatst zodat je jouw eerste inventaris op voorraad hebt waardoor je daadwerkelijk kunt leveren aan klanten. 

Wat nu? Je hebt nog veel werk te doen omdat je in de prelaunchfase van je shop bent. Dit is een kritieke fase voor elke onlinewinkel, aangezien het de toon voor jouw bedrijf zal zetten. Daarom hebben we deze negen afteltips samengesteld om jouw shop voor te bereiden op de lancering.

9. Test je webshop

Voordat je jouw webshop daadwerkelijk live zet, is het aan te raden om je webshop nog eens uitgebreid te testen en te testen. Klik bijvoorbeeld op alle buttons op jouw webshop, kijk of alles daadwerkelijk werkt zoals je het in gedachten had en hebt. Vraag jezelf af of de indeling van jouw webshop logisch is, ook voor gebruikers die nog niet bekend zijn met jouw webshop in tegenstelling tot jij zelf.  Dit is vaak enorm leerzaam om te doen, en waarschijnlijk leidt dit onverhoopt toch nog tot het doen van enkele (kleine) aanpassingen. Plaats aanvullend een testbestelling op jouw eigen webshop om te zien of het bestelproces goed verloopt en of je de bestelling daadwerkelijk ziet in de onderhoudstool van jouw webshop. Kortom, of het bestelproces verloopt zoals gewenst. 

8. Bereid je social medianetwerken voor

Voor veel bedrijven is social media dé manier om voor een consistente stroom van verkeer en klanten te zorgen. Je vindt er een groot publiek dat geïnteresseerd is in jouw product en merk. Er zijn een paar belangrijke dingen die je moet doen om jouw sociale kanalen voor te bereiden voordat je jouw webshop lanceert:

Claim jouw webshopnaam

Afhankelijk van de niche waarin je actief bent, wil je waarschijnlijk actief zijn op een aantal van de grootste sociale netwerken. Voorbeelden daarvan zijn Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. Zelfs als je niet van plan bent om dat laatste platform (veel) te gebruiken, is het belangrijk om jouw webshopnaam hierop te claimen. Zowel om daadwerkelijk content te kunnen plaatsen als om te voorkomen dat iemand anders de naam claimt.

Het lanceren van je webshop in negen stappen

Op social mediagebied is er niets irritanter en onhandiger dan verschillende gebruikersnamen hebben op elk medium. Gebruik, voordat je zelf veel tijd steekt in het bedenken van een gebruikersnaam, een service zoals NameChk of KnowEm om in enkele klikken uit te vinden of de door jouw gewenste gebruikersnaam nog beschikbaar is op verschillende (honderden) social mediakanalen. Specifiek voor Facebook kun je hier checken of de door jou gewenste naam nog beschikbaar is. Het is slim om het belangrijkste zoekwoord van je pagina in je naam te verwerken, bijvoorbeeld de naam van jouw bedrijf of de naam van het product dat je verkoopt.

Selecteer bewust op welke social mediakanalen je actief bent

Naast Facebook en Instagram wil je waarschijnlijk ook op andere social medianetwerken actief zijn met jouw webshop. Sommige sociale netwerken werken beter voor jouw shop dan andere, iets wat je na verloop van tijd vanzelf zal ontdekken.

Wanneer je bijvoorbeeld visueel aantrekkelijke producten verkoopt, of een merk voert dat een bepaalde levensstijl uitstraalt, kunnen op foto’s gerichte social media zoals Instagram en Pinterest goede opties zijn om actief op te zijn met jouw webshop. Ben je juist van plan om veel videocontent te maken en online te plaatsen? Denk dan eens aan het claimen van een gebruikersnaam op YouTube zodat je via je eigen YouTubekanaal video’s kunt publiceren. Ook kun je nadenken over de inzet van filmpjes op Facebook, Instagram en TikTok!

Onthoud dat het onderhouden van social mediakanalen veel tijd en inzet kost, dus kies alleen netwerken die goed bij jouw shop of merk aansluiten en waarvan je weet dat je de tijd hebt om ze te onderhouden. Is dat niet het geval? Dan kun je ervoor kiezen om dit soort diensten uit te besteden aan (social media)marketingbureaus.

Creëer jouw profiel, inclusief foto’s

De volgende stap is het daadwerkelijk aanmaken en opstellen van jouw profiel. Hierbij hoort op zowel Facebook als Twitter ook het plaatsen van een profielfoto en omslagfoto. Ook moet je algemene informatie over jouw shop invullen en is het verstandig om een aantal interessante, leuke of grappige posts te plaatsen. Zorg dat je hier afbeeldingen bij plaatst! Voeg ook wat foto's van jouw shop en de eventuele medewerkers toe om de pagina persoonlijker te maken. Als je een aantal posts hebt geplaatst, kun je vrienden uitnodigen om je pagina te 'liken' of te volgen.

Tip: weet je niet welke fotoafmetingen ideaal zijn voor social media? Bekijk dan deze lijst met ideale afmetingen.

Ga opzoek naar ambassadeurs of influencers

Stuur één of meerdere producten uit jouw assortiment een aantal weken voor de lancering van jouw webshop naar influencers. Je hoeft niet direct te denken aan grote, zeer invloedrijke influencers (BN’ers), maar kunt ook lokale influencers aanspreken. Vraag of deze personen jouw product(en) willen testen of gebruiken en hiervan een foto of post willen plaatsen op hun instagrampagina. In ruil hiervoor geldt vaak een vergoeding. 

Voorbeeld: een make up merk spreekt beautybloggers aan die op hun eigen blog of instagramkanaal ervaringen delen over diverse make-up producten. Als make-up merk kun je dan een gratis pakketje mascara’s opsturen naar deze influencers/bloggers waarover zij vervolgens kunnen posten.

7. Maak jouw e-mailmarketing gereed

Nu je jouw sociale accounts hebt aangemaakt, is het belangrijk om te kijken wat je belangrijkste communicatiekanalen zijn. E-mailmarketing is een bewezen effectief marketingkanaal waarmee je veel klanten kunt prikkelen en informeren.

Er zijn veel programma’s op de markt waarmee je jouw e-mailmarketing kunt beheren. Het is dan ook de moeite waard je te verdiepen in deze verschillende tools om een gedegen keuze te kunnen maken van een platform dat je wilt gebruiken wanneer je over een tijdje een redelijk klantenbestand hebt opgebouwd. Binnen de software van CCV Shop zijn een aantal mailingplatformen beschikbaar die je kunt gebruiken: de mailingtool van CCV Shop zelfMailChimpLaPosta of GetResponse.
Naast deze platformen zijn er ook andere populaire en geschikte tools waaruit je kunt kiezen, zoals:

  • Enormail
  • Aweber
  • MailCampaigns
  • Autorespond (Nederlands product)
  • Mailplus
  • Copernica

Heb je een platform gekozen? Zet dan bijvoorbeeld alvast een welkomstmail klaar die je naar alle nieuwe klanten verstuurt om ze te verwelkomen, of een mail waarin je een actie communiceert om de lancering van jouw webshop te vieren.

6. Installeer Google Analytics 4

Het is belangrijk om Google Analytics vanaf dag één op te zetten. Analytics geeft je waardevol inzicht in de bezoekers en klanten van jouw shop. In een fysieke winkel zie je jouw klanten letterlijk en kun je eenvoudig een praatje met ze maken. Online heb je deze mogelijkheid echter niet en kun je zonder Analytics weinig over je klanten te weten komen.

Hier volgen vier stappen om Google Analytics volledig operationeel te krijgen in jouw webshop voordat je deze lanceert:

  1. Maak een Google Analytics-account aan
  2. Configureer jouw profiel
  3. Activeer de e-commercerapportage
  4. Koppel de Google Analytics-account aan jouw webshop

Lees in deze handleiding hoe je jouw account aan jouw webshop koppelt, waardoor je na de lancering van jouw webshop direct bezoekersstatieken kunt inzien.

5. Doe zoekwoordonderzoek

Voordat je jouw webwinkel lanceert, is het belangrijk om zoekwoordonderzoek te doen. Zoekwoordonderzoek is namelijk een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO). De onderliggende waarde van het kiezen van de juiste zoekwoorden is om Google en andere zoekmachines te helpen begrijpen waar jouw onlineshop over gaat en welke producten je verkoopt. Dit verhoogt jouw onlinezichtbaarheid en vergroot de kans dat zoekmachines jouw shop in de zoekresultaten zullen tonen wanneer potentiële klanten op zoek zijn naar de producten die je verkoopt.

Let op: het ontwikkelen van goede SEO-resultaten kost relatief veel tijd. In de tussentijd is het mogelijk om middels Search Engine Advertsising (SEA) tegen betaling hoog in de zoekresultaten te verschijnen.

4. Bepaal jouw KPI’s

Voordat je jouw webshop lanceert, is het verstandig om een aantal KPI’s (Key Performance Indicators) te bepalen om inzicht te krijgen in de vooruitgang die jouw shop boekt.
Er zijn verschillende KPI’s die je eigenlijk moet bijhouden wanneer je een onlineshop gaat starten:

Verkoop

  • Maandelijks aantal verkopen
  • Gemiddelde ordergrootte
  • Conversiepercentage
  • Aantal winkelwagenverlaters

Marketing

  • Webshopbezoekers
  • Unieke bezoekers versus terugkerende bezoekers
  • Tijdsduur op website
  • Aantal bekeken pagina’s per bezoek
  • Bron waar bezoekers vandaan komen
  • Aanmeldingen nieuwsbrief
  • Volgers of fans op social media

Wil je weten of je de KPI’s die je jezelf hebt gesteld ook daadwerkelijk hebt gehaald? Dat kan met Google Analytics of via het Dashboard van de onderhoudstool van CCV Shop.

3. Bepaal je verzendstrategie

Je webshop is bijna klaar voor livegang. Verzenden is een cruciaal onderdeel bij het runnen van een webshop. Dit onderdeel verdient dan ook alle aandacht voordat je de webshop online zet. Denk goed na over de manier waarop je het logistieke proces regelt. Realiseer je dat de manier waarop je dit aanpakt het verschil kan maken tussen tevreden en ontevreden klanten!

1. Verpakkingen

Het verpakken van jouw producten voor verzending heeft allereerst een functioneel doel. Tijdens het transport vallen pakketten op elkaar van de sorteerband en worden pakketten op elkaar gestapeld. Zorg ervoor dat jouw pakketten goed verpakt worden en tegen schokken en stoten kunnen. Gebruik een stevige, goed passende doos zonder vochtige plekken of scheuren, wikkel ieder product in geschikt materiaal zoals papier of noppenfolie voor extra bescherming, gebruik vulmateriaal om lege ruimtes in de doos op te vullen (bijvoorbeeld met luchtkussentjes, opvulpapier of houtwol) en sluit het pakket goed af met verpakkingstape. Indien je zware pakketten verstuurt, gebruik dan dubbel of zelfs driedubbel golfkarton en verstevig de hoeken extra.

Het lanceren van je webshop in negen stappen verzendstrategie

2. Vervoerders

Er zijn veel verschillende vervoerders waarmee je kunt samenwerken voor het verzenden van je producten. Iedere vervoerder heeft zijn eigen specialiteit. Sommige vervoerdersnetwerken zijn meer ingesteld op lichte en kleine zendingen, andere juist op grotere, zwaardere zendingen. Verder zijn er vervoerders met een sterk nationaal verzendnetwerk, terwijl anderen juist zijn gespecialiseerd in internationaal vervoer. Ook transittijden kunnen per bestemming en vervoerder variëren.

Vaak zien we dat de prijs de doorslaggevende factor is in het kiezen van een vervoerder. Vervoerders met het scherpste verzendtarief voor een bepaald type zending en bestemming bieden echter niet per definitie ook het beste netwerk. Natuurlijk kun je bij het selecteren van een vervoerder rekening houden met de prijs, maar houd daarnaast ook rekening met factoren zoals bezorgtijden en het soort verzendnetwerk (nationaal of internationaal).

3. Retourzendingen

Je wilt natuurlijk zo min mogelijk retourzendingen, maar er zullen altijd klanten zijn die een product willen retourneren. Het is dan belangrijk om aandacht te besteden aan de manier waarop jouw klanten pakketten kunnen terugsturen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat consumenten eerder geneigd zijn tot aankopen als een webshop een goede, voordelige en gebruiksvriendelijke oplossing voor retourzendingen biedt. Zorg voor volledige informatie rondom het retourproces dat je hanteert en probeer dit zo eenvoudig mogelijk te houden voor een klant. Ook voor retourzendingen geldt dat er vele mogelijkheden zijn. Onderzoek de opties en selecteer verschillende opties om voor de verschillende wensen van jouw klanten een passende oplossing te kunnen bieden.

2. Leg de laatste hand aan de promotie en strategie voor de lancering

Ten slotte, wanneer je alle voorgaande stappen hebt doorlopen, is het belangrijk om na te denken welke promotiemiddelen je wilt inzetten voordat de lancering van jouw shop plaatsvindt. Begin je met een korting van bijvoorbeeld 20% op alle artikelen in jouw webshop en promoot je dit via social media, Google advertenties? Of ben je bevriend met een redacteur van een online(e-commerce)platform die bereid is om een kort artikel over de opening van jouw webshop te plaatsen? Oftewel: welke communicatiekanalen gebruik je om het publiek te vertellen over de lancering van jouw shop?

Plaats in ieder geval berichten op jouw social media kanalen, vraag mensen deze berichten te delen, mail vrienden, familie en kennissen en stuur persberichten naar relevante websites. Ook kun je natuurlijk ‘ouderwets’ flyeren. Begin lokaal door bijvoorbeeld flyers te verspreiden bij bedrijfsverzamelgebouwen.

1. De lancering

Nu je deze acht afteltips voor de lancering van jouw webshop hebt voltooid, is het tijd om jouw webshop daadwerkelijk te lanceren. Als het goed is, heb je al wat volgers op social media en beschik je over een mailingtool waarmee je jouw publiek en toekomstige klanten kunt bereiken. Het echte werk begint nu pas!