In 6 stappen je eigen webshop maken

Webshop maken

Wil je een webshop maken, maar weet je niet precies hoe je dat het best kunt aanpakken? Aan de hand van een stappenplan vertellen we je hoe je met succes een eigen webshop kunt opzetten en runnen.

Probeer het gratis

Een succesvolle webshop maken in 6 stappen

Stap 1: Maak een overzichtelijke categoriestructuur voor je webshop

Je wilt natuurlijk een logische indeling  op je webshop, zodat bezoekers eenvoudig kunnen vinden wat ze zoeken. Diverse categorieën aanmaken voor je producten helpt je hierbij. Daarbij kun je bijvoorbeeld uitgaan van een grove indeling in hoofdcategorieën, die je vervolgens onderverdeelt in subcategorieën. Wanneer je je producten gaat indelen in categorieën, zijn er een aantal zaken waarmee je rekening moet houden.

Hoofd- en subcategorieën

Het bepalen van de hoofd- en subcategorieën kan verschillen per assortiment. Verkoop je op je webshop dameskleding? Dan kun je ervoor kiezen om diverse kledingstukken zoals broeken toe te voegen. Vervolgens kun je hier als subcategorieën bijvoorbeeld ‘korte broeken’, ‘leren broeken’, ‘gebreide truien’, ‘coltruien’, ‘T-shirts met print’ en ‘effen T-shirts’ onder hangen. Verkoop je geen kleding, maar boeken? Dan kun je als subcategorieën de verschillende genres kiezen waarin je boeken aanbiedt, zoals ‘drama’, ‘thriller’ of ‘fantasy’.

Houd er rekening mee dat subcategorieën voldoende producten moeten bevatten. Anders is het aanmaken van subcategorieën immers niet nodig en zorgt het alleen maar voor verwarring bij je bezoekers.

Denk na over de volgorde

Bij het maken van de categoriestructuur is het daarnaast verstandig om de belangrijkste categorie prominent op je webshop te tonen. Plaats wanneer je elektronica zoals laptops verkoopt, ‘Accessoires’ dus niet boven ‘Laptops’, maar zorg dat ‘Laptops’ bovenaan staat omdat dat het soort product is dat je het liefst wilt verkopen.

Tip: met behulp van productfilters kun je een nog specifiekere indeling maken. Met deze functionaliteit kunnen bezoekers een categorie filteren op basis van kleur, prijs, maat enz. Zo vinden ze aan de hand van de gewenste eigenschappen snel het product dat ze zoeken.

Stap 2: Voeg alle varianten van je producten toe

De categoriestructuur staat. Tijd om je producten in te laden en toe te wijzen aan de categorie waar ze thuishoren. Zorg voor een logische indeling, zodat klanten niet lang hoeven te zoeken naar het product. Dat kan namelijk tot gevolg hebben dat ze de webshop verlaten zonder een aankoop te doen.

Productnaam, -omschrijving en -foto’s

Wanneer je je producten gaat toevoegen, zorg je ervoor dat je bij ieder product de prijs, de productnaam en de productomschrijving invult. Geef je product een logische naam en optimaliseer de productomschrijving zo veel mogelijk voor zoekmachines. Gebruik dus de zoektermen waarnaar onlineshoppers zoeken als ze het product willen kopen. Krijg je een productomschrijving aangeleverd van de leverancier? Neem die dan niet klakkeloos over, maar geef er je eigen draai aan, zodat je een unieke tekst creëert. Ook dat komt de vindbaarheid in de zoekmachines ten goede.

Wat productfoto’s betreft, is het slim om voor consistentie te zorgen. Kies bijvoorbeeld altijd voor productfoto’s met een transparante achtergrond in plaats van af te wisselen met een gekleurde achtergrond. Zo voorkom je dat je webshop rommelig oogt. Uiteraard moeten alle productfoto’s van hoge kwaliteit zijn, zodat ze scherp worden weergegeven en is het een goed idee om een product vanuit verschillende hoeken te tonen. Zo krijgt de bezoeker een zo goed mogelijk beeld van het product, bijna zoals in een fysieke winkel.

Webwinkel maken alle productvarianten toevoegen

Verschillende varianten

Verkoop je producten die in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar zijn? Bijvoorbeeld T-shirts in verschillende maten? Dan kun je in de webshopsoftware vaak gebruikmaken van zogenaamde attributensets. Een voorbeeld van een attributenset is bijvoorbeeld ‘maat’, met daarin de attributen 34, 36, 38 en 40. Zo geef je eenvoudig aan in welke maten het product te koop is.

TipWil je op een laagdrempelige manier een webshop maken? Denk dan eens aan dropshipping. Dat houdt in dat je via een groothandel je producten verkoopt, waardoor je geen voorraad hoeft aan te leggen. Je kunt de producten van de groothandel op je webshop plaatsen en de verkoopprijs zelf bepalen. Wanneer iemand een bestelling plaatst in je shop, stuur je die vervolgens door naar de groothandel. De groothandel levert het product dan rechtstreeks aan je klant.

Stap 3: Maak overige pagina's aan

Wanneer je je categorieën en producten hebt toegevoegd, bestaat je webshop uit talloze productpagina’s. Een doorsnee webshop omvat echter meer dan productpagina’s. Een blogpagina, een contactpagina, een Over ons-pagina en een pagina met je retourbeleid en algemene voorwaarden zijn waardevol of zelfs een vereiste, zodat klanten meer kunnen doen op je webshop dan enkel een product bekijken en kopen. Bovendien zijn onlineshoppers eerder geneigd om daadwerkelijk tot een aankoop over te gaan wanneer er pagina’s met extra informatie aanwezig zijn. Denk hier dus ook aan bij het maken van je webshop.

Informatieverstrekking en SEO

Het is verplicht om bepaalde informatie duidelijk vindbaar op je webshop te tonen. Denk daarbij aan informatie over je retourbeleid, de algemene voorwaarden van je webshop en je contactinformatie. Voor die zaken maak je dan ook afzonderlijke pagina’s aan, waarnaar je vervolgens op allerlei plaatsen in je webshop kunt doorlinken. De contactpagina en de algemene voorwaarden vind je bijvoorbeeld vaak in de footer van een webshop.

Een blogpagina wordt ook vaak in de categoriestructuur getoond. Het is voor bezoekers niet alleen interessant om blogs te lezen die jij schrijft over de sector waarin je actief bent of over de producten die je verkoopt, een dergelijke pagina draagt ook bij aan de online vindbaarheid van je webshop. Wanneer je namelijk blogs schrijft over relevante onderwerpen die betrekking hebben op je webshop, ziet Google je webshop als waardevol, waardoor je hoger scoort.

Tip: Begin je met bloggen? Blog dan met regelmaat. Wanneer je laatste blog 6 maanden oud is, creëert dat geen vertrouwen en toon je niet dat je actief bezig bent met je webshop.

Start je eigen webshop

Stap 4: Zorg voor een aantrekkelijk design

Wanneer bezoekers op de startpagina van je webshop terechtkomen, krijgen ze meteen de lay-out en het design van je webshop te zien. Ze bepalen dan in enkele seconden wat ze van je webshop vinden. Het is dan ook heel  belangrijk om al op de startpagina een goede indruk te maken, zodat bezoekers worden getriggerd om door te klikken naar andere pagina’s of naar producten op je webshop.

Webwinkel maken zorg voor een aantrekkelijk design

Designthema’s en huisstijl

De webshopsoftware van CCV Shop werkt met diverse designthema’s waaruit je kunt kiezen. Daarnaast heb je zelf de mogelijkheid om allerlei designaanpassingen te doen in je webshop. Houd bij het kiezen van een designthema je doelgroep en productaanbod goed voor ogen. Vraag jezelf af op welke manier je je webshop het beste kunt presenteren aan bezoekers en op welke manier je producten het best tot hun recht komen. Zorg daarnaast voor consistentie in de huisstijl die je hanteert. Zijn de basiskleuren van je huisstijl lichtblauw, donkerblauw en lichtgrijs? Zorg er dan voor dat die kleuren duidelijk terugkomen in heel je webshop, zodat er eenheid ontstaat. Als je webshop er immers niet aantrekkelijk genoeg uitziet, is de kans groot dat je klanten niet tot een aankoop overgaan.

Productfoto’s, sfeerfoto’s en video’s

Naast het kiezen van een geschikt designthema draagt ook het gebruik van foto’s en video’s bij tot een aantrekkelijk design. Zorg er altijd voor dat de foto’s die je op je webshop plaatst, van hoge kwaliteit en dus mooi scherp zijn. Dat geldt zowel voor sfeerfoto’s als productfoto’s. De header van de startpagina van je webshop leent zich er goed toe om een sfeerfoto te tonen, zodat bezoekers meteen een bepaald gevoel krijgen bij het product dat je verkoopt. Stel, je verkoopt meubels, dan maakt een mooie sfeerfoto van een zetel in een gezellige woonkamer een betere indruk dan enkel een productfoto van diezelfde zetel. Verkoop je barbecues? Ook dan kun je in de header beter een sfeerfoto plaatsen waarop mensen daadwerkelijk de barbecue gebruiken, dan een foto van een losse barbecue.

Tip: Onlineshoppers houden van een overzichtelijk design. Bezoekers die op een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke webshop terechtkomen, gaan vaak sneller over tot een aankoop.

Stap 5: Koppel je betaalsystemen

Een bezoeker op je webshop heeft een product in zijn winkelmandje geplaatst en wil afrekenen. Je kunt hem dus bijna je klant noemen. Hoe jammer zou het zijn dat die persoon onverhoopt toch zijn winkelmandje achterlaat zonder het product af te rekenen? Een factor die de kans hierop verkleint, is het aanbieden van meerdere én de juiste betaalmethoden. Onlineshoppers willen tegenwoordig namelijk betalen op de manier die hun voorkeur geniet. Wanneer je dus maar één betaalmethode biedt, is de kans groot dat veel klanten ergens anders een bestelling plaatsen, waar ze wél kunnen afrekenen via de gewenste betaalmethode.

Diverse betaalmethoden

In België kennen we verschillende betaalmethoden waarvan veelvuldig gebruik wordt gemaakt, zoals kredietkaart en PayPal, of achteraf betalen. Wanneer je bezoekers de mogelijkheid geeft om in ieder geval via die betaalmethoden af te rekenen, verkleint de kans dat ze hun aankoop niet voltooien. Buitenlandse betaalmethoden aanbieden in je webshop is uiteraard ook mogelijk. Ga in dat geval na welke methoden in het betreffende land populair zijn.​​​​

Tip: Steeds meer onlineshoppers willen achteraf betalen. Dat loopt zelfs op tot ruim 40%. Houd hier rekening mee.

Payment Service Provider

Je kunt je webshop koppelen aan een Payment Service Provider (PSP). Een PSP is een organisatie die in één onlinemodule verschillende betaalmethoden aanbiedt, zoals PayPal en kredietkaart. Omdat PSP’s contracten hebben met diverse aanbieders, hoef je als webwinkelier slechts met één partij (de PSP) een contract aan te gaan om diverse betaalmethoden te kunnen aanbieden op je webshop. Afhankelijk van de PSP betaal je wel of geen maandelijkse lasten. Vaak betaal je per transactie. Je kunt zelf kiezen welke PSP het beste bij je webshop past. Voorbeelden zijn: CCV Online Payments en Mollie.

Stap 6: Stel het logistieke proces in

Wanneer klanten een aankoop bij je doen, moeten ze verzendkosten betalen. Na het plaatsen van een order begint het logistieke proces, waarbij de bestelling van jouw magazijn of dat van de groothandel waarmee je samenwerkt, richting de klant gaat. Je wilt natuurlijk dat dat proces vlot verloopt en dat je product goed bij de klant aankomt. Maar hoe pak je dat het best aan en waar moet je zoal rekening mee houden?

Verzendkosten

Je kunt de verzendkosten voor eigen rekening nemen of doorrekenen aan de klant. Welke optie je ook kiest, onthoud dat klanten niet houden van onverwachte kosten, en dus ook niet van onverwachte verzendkosten. Wees daarom zo transparant mogelijk op heel je webshop, niet enkel aan de kassa, en vermeld de verzendkosten duidelijk.

De verzendkosten worden veelal bepaald door het gewicht van het pakket, de plaats van aflevering en de omvang. In veel webshopsoftware kun je de verzendkosten dan ook zelf instellen op basis van:

  • een vast bedrag per zending;
  • het gewicht van het pakket;
  • geen verzendkosten vanaf een bepaald bedrag;
  • het land waarnaar de zending wordt verstuurd.
Webwinkel maken stel het logistieke proces in

Tip: Hoge retourkosten zijn een belangrijke reden voor klanten om af te haken. Houd hier rekening mee, wees transparant en voorkom teleurstellingen.

Kunnen we je ergens mee helpen?

Om het proces vlotter te laten verlopen en sneller van start te gaan met het verkopen van je producten kun je ervoor kiezen om een aantal van deze onderdelen uit te besteden aan specialisten. Zo kun je bij CCV Shop je webshop laten maken door professionele designers. We helpen je bijvoorbeeld graag met ons Premium Services-pakket StartNu. Hierbij richten wij je basiswebshop alvast in. Denk aan diverse instellingen, handige apps en het design. Wil jij ook een compleet ingerichte webshop waarmee je meteen online kunt verkopen? Je kunt met StartNu je webshop al laten inrichten vanaf € 599. 

StartNu experts maatwerk