In 4 stappen je webshop starten

Webshop starten

Consumenten shoppen almaar meer online, waardoor er steeds meer mogelijkheden ontstaan om een webshop te beginnen. Denk je er al een tijdje over na om jouw eigen webshop te starten? Of je nu wel of geen ervaring hebt met online ondernemen, je kunt eenvoudig een webshop beginnen in slechts 4 stappen en van jouw droom werkelijkheid maken.

Start jouw trial

Webshop beginnen in 4 eenvoudige stappen

Stap 1: Kies product en definieer jouw doelgroep

Voordat je een webshop begint is het belangrijk om helder voor ogen te hebben wat je wilt verkopen. Wil je bijvoorbeeld een breed assortiment aan producten aanbieden of wil je juist inspelen op een nichemarkt? Stel jezelf hierbij de vraag hoe je ervoor gaat zorgen dat jouw webshop opvalt en uniek is. Denk ook na over hoe je de inkoop van jouw producten gaat regelen. Om producten zelf te kunnen verkopen, dien je ze natuurlijk eerst ergens in te kopen. Dit begint bij het zoeken naar een goede leverancier.

 

Zorg ervoor dat jouw product relevante kenmerken heeft die aantrekkelijk zijn voor jouw doelgroep. Uiteindelijk moet deze groep mensen immers overgaan tot kopen in jouw webshop. Een tip voor het bepalen van je doelgroep is om in te beelden hoe jouw ideale klant eruitziet. Wat zijn kenmerken van deze doelgroep? Denk aan leeftijd, geslacht, interesses en online shoppinggedrag.

Kies producten en doelgroepen

Jouw unieke verkoopargument (USP) is een kwaliteit die jij hebt met jouw webshop, maar jouw concurrenten waarschijnlijk niet. Jouw USP kan van alles zijn, van gratis verzending tot het verkopen van alleen milieuvriendelijke producten. Werk jouw USP of USP’s uit door antwoord te geven op bijvoorbeeld de volgende vragen: Welke producten verkoop ik? Waarom zou iemand juist bij mijn shop kopen? Wanneer je dit helder voor ogen hebt, kun je de doelgroep definiëren waarop jij je wilt richten.

Tip: Weet je nog niet precies welk product je wilt verkopen? Wij hebben koppelingen met diverse groothandels.

Stap 2: Besluit welke webshopsoftware het beste bij jou past en kies een domeinnaam

Nadat je jouw producten, doelgroep en plan vastgesteld hebt, is het belangrijk dat je beslist of je jouw webshop software wilt kopen of huren. Wil je geen hoge investeringskosten en ga je voor schaalbaarheid en automatische updates, dan is een SaaS-oplossing waarschijnlijk de beste keuze. 

 

Heb je uiteindelijk de webshop software gekozen? Dan is het belangrijk dat je een domeinnaam kiest en claimt die aansluit op jouw webshopidee. Dit helpt bij de herkenbaarheid, bereikbaarheid en uitstraling van jouw webshop. De domeinnaam van ons is bijvoorbeeld www.ccvshop.be: simpel en herkenbaar. Probeer dus een domeinnaam te kiezen die eenvoudig te spellen en te onthouden is en die logischerwijs te maken heeft met jouw productaanbod. Begin je met een webwinkel maken die enkel verkoopt in België? Dan is een .be domein een goede optie. Wil je juist in het buitenland verkopen? Dan is het beter om voor een andere extensie te kiezen, zoals .de voor Duitsland of .nl voor Nederland.

Start jouw webshop
Muriel Baudoin - Shopbaudoin.be

Ik ben zeer tevreden over de goede samenwerking met CCV voor mijn webshop. Dankzij hen kon ik starten met online verkopen tijdens de lockdowns. Ook nu blijven klanten hun weg vinden naar de shop. Veel klanten maken ook eerst een keuze op de shop om vervolgens het artikel in onze winkel te kopen. Omdat de shop ook gekoppeld is aan ons GBS kassa systeem is onze voorraad in de winkel en de shop steeds synchroon. Bovendien helpt de lage voorraad melding die in de shop is ingebouwd ons om onze voorraden op tijd aan te vullen.

Richt je webshop in en maak een mooie online etalage

Stap 3: Richt je webshop in en maak een mooie online etalage

Wanneer je jouw webshoppakket hebt afgesloten en een domeinnaam hebt geclaimed gaat het echte werk beginnen: het inrichten en vormgeven van jouw webshop. Het is belangrijk dat jouw webshop een duidelijke huisstijl krijgt die past bij jouw bedrijf en productaanbod. Kies een aantal basiskleuren uit die je overal terug laat komen en zorg voor een herkenbaar logo.

 

Wat betreft het inrichten van jouw shop kun je door productcategorieën toe te voegen aan jouw webshop eenvoudig structuur aanbrengen. Voor bezoekers is het hierdoor makkelijker om door jouw webshop te navigeren. De producten die je toevoegt kun je vervolgens onder een productcategorie hangen zodat alles een logisch geheel vormt. Producten voeg je overigens eenvoudig toe in slechts een paar muisklikken. Kies artikelnamen en prijzen en voeg wanneer je bijvoorbeeld kleding verkoopt diverse maten en kleuren toe.

Tip: Wordt een categorie te groot? Gebruik dan subcategorieën om het zoeken extra gemakkelijk te maken.

Bij een webshop starten zijn naast een logische navigatiestructuur ook goede productafbeeldingen en -omschrijvingen van groot belang. Met goede kwalitatieve foto’s kun je een waarheidsgetrouwe indruk van jouw producten geven. Voeg daarnaast bij elk product een originele beschrijving toe met kenmerken die relevant zijn voor jouw doelgroep. Naast dat een goede leesbaarheid met relevante termen zorgt voor een hoge organische rank in Google (SEO), begrijpt jouw doelgroep ook het product beter en kunnen deze bezoekers van jouw webshop direct een aankoop doen. De productpagina is vaak de plek waar een bezoeker beslist om tot een aankoop over te gaan, dus het is belangrijk om hier uitgebreid aandacht aan te besteden.

Stap 4: Trek bezoekers naar jouw webshop

Door gebruik te maken van online marketing, kun je ervoor zorgen dat jouw webshop beter gevonden wordt. Optimaliseer jouw eigen webshop bijvoorbeeld voor zoekmachines (SEO) of maak gebruik van Google Ads, zodat je zeker weet dat je bovenaan de zoekresultaten komt. Dit is een betaalde manier van online marketing.

 

Vergeet daarnaast social media niet. Tegenwoordig is iedereen actief op social media. Ook bij een online winkel beginnen is het voor jou als webwinkelier belangrijk om hierop aanwezig te zijn. Kies de juiste kanalen uit om jouw doelgroep te bereiken en koppel vervolgens jouw webshop aan deze kanalen. Via onze software kun je koppelen met Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, en/of LinkedIn.

Tip: We hebben koppelingen met verschillende vergelijkingssites, waarmee je nog meer bezoekers kunt trekken naar jouw webshop.

Trek bezoekers naar jouw webshop

Kies nu extra voordelig je pakket

Een webshop beginnen hoeft niet duur te zijn! Je kunt bij ons 21 dagen gratis uitproberen of onze software je bevalt. Een betaald pakket heb je vervolgens al voor € 32,- per maand. Daarnaast begin je met onze actie nu extra voordelig. Start nu je webshop voor €1,- per maand. Deze flinke korting ontvang je maar liefst 3 maanden. De actie is geldig tot en met 31 januari. Na het aanmaken van jouw webshop ontvang je een factuur van 3,-. Na de 3 maanden gelden de reguliere abonnementsprijzen.

ACTIE

Basic

ACTIE

Een basiswebshop om snel en eenvoudig online te verkopen. Geschikt voor een klein productaanbod.

  • Vele webshoptemplates

  • Diverse betaalproviders

  • Eigen domeinnaam

€ 32 per maand
Eenmalige kosten € 30
Bestel direct
ACTIE

Professional

ACTIE

Een professionele webshop die klaar is voor de toekomst. Naar wens uit te breiden met vele extra tools.

  • Koppelingen met groothandels

  • Meertaligheid

  • Toegang tot API

€ 53 per maand
Eenmalige kosten € 30
Bestel direct
ACTIE

Enterprise

ACTIE

Een schaalbare e-commerceoplossing met ontelbare mogelijkheden. Voor ondernemers die ontzorgd willen worden.

  • Business to business app

  • Premium support

  • Mogelijkheid tot maatwerkdesign

€ 115 per maand
Eenmalige kosten € 30
Bestel direct