Hoe kom je tot goede webshop ideeën voor het starten van een online winkel?

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 10 november 2023

Al jaren loop je met het idee om je eigen onderneming te starten, de grote vraag is alleen wat je wilt verkopen. Je kan wachten tot je een goede ingeving hebt, maar je kan ook kiezen om actief op zoek te gaan naar nieuwe webshop ideeën. Bijvoorbeeld door marktonderzoek te doen. In onderstaande blog vind je 6 vragen, die je helpen bij de zoektocht naar een goed idee voor een webwinkel.

Vraag 1: Wil je zelf producten maken of wil je deze inkopen?

Om te komen tot een productassortiment, moet je jezelf afvragen of je eigen producten wilt (laten) produceren of dat je al een eindproduct inkoopt. Als je een keuze maakt om een eindproduct in te kopen, dan zal je nadruk meer liggen op inkoop, marketing en verzendig. Ga je zelf een product produceren, dan gaat ook hier een deel van je tijd naar toe. Een groot voordeel van zelf produceren, is dat je eenvoudig de mogelijkheid hebt om een uniek product op de markt te zetten. Jij bepaalt namelijk zelf hoe het product eruit komt te zien en hoe de verpakking is vormgegeven. Koop je jouw producten in bij een leverancier? Dan moet jouw onderscheidend vermogen ergens anders vandaan komen. Denk aan je marketingstrategie, de vormgeving van de webshop, prijsstelling of de processen rondom de bestellingen.

Vraag 2: Kies je voor breed productassortiment of voor een nichemarkt?

Om te komen tot een productassortiment, moet je jezelf afvragen of je eigen producten wilt (laten) produceren of dat je al een eindproduct inkoopt. Als je een keuze maakt om een eindproduct in te kopen, dan zal je nadruk meer liggen op inkoop, marketing en verzendig. Ga je zelf een product produceren, dan gaat ook hier een deel van je tijd naar toe. Een groot voordeel van zelf produceren, is dat je eenvoudig de mogelijkheid hebt om een uniek product op de markt te zetten. Jij bepaalt namelijk zelf hoe het product eruit komt te zien en hoe de verpakking is vormgegeven. Koop je jouw producten in bij een leverancier? Dan moet jouw onderscheidend vermogen ergens anders vandaan komen. Denk aan je marketingstrategie, de vormgeving van de webshop, prijsstelling of de processen rondom de bestellingen.

Vraag 3: Stap je in in een nieuwe trend of kies je een branche die groeiende is?

Dromen we er niet allemaal van? Een nieuwe trend of hype, die je tijdig signaleert waardoor je eenvoudig een groot markaandeel kan pakken. Een voorbeeld hiervan is een product dat in het buitenland populair is, maar nog niet op de Nederlandse markt verkocht wordt. Zekerheid dat de Nederlandse consument dit ook oppakt heb je niet, maar door het unieke product kun je in ieder geval opvallen in de markt. Door de juiste verkoopstrategie en het bepalen van een targetgroep die bij je product past, kun je de markt gaan veroveren. Een goede marketingstrategie, van communicatie uitingen tot je advertentiebudget, kunnen hierbij een bepalende rol spelen.

Ook zijn er Nederlandse producenten, die producten ontwikkelen, maar ze zelf niet aan consumenten willen verkopen. Zij zoeken verkooppunten, die zich op deze doelgroep richten. Ook op deze manier kun je komen tot een product, die verder nog niet te koop is op de Nederlandse markt.

Vraag 4: Naar welke producten is vraag en hoeveel?

Dit kan een belangrijk aspect zijn in jouw zoektocht naar goede webshop ideeën. Als je wilt kiezen voor een bestaand product dat al op de markt te koop is, kan een marktonderzoek niet ontbreken. Vragen die je onder andere moet kunnen beantwoorden zijn: welke producten verkopen goed online? En naar welke producten is veel vraag?

Uit verschillende marktonderzoeken kunnen we stellen dat de volgende branches erg interessant zijn voor online verkoop:

  1.          Consumentenelektronica en accessoires
  2.          Baby en kinderverzorging
  3.          Huisdieren en dierenverzorging
  4.          Sieraden en mode accessoires
  5.          Gezondheid en schoonheid
  6.          Smartphone accessoires

Tip: Wanneer je een webwinkel start bij CCV Shop, word je template aangepast naar de branche waarin je gaat verkopen

Om te onderzoeken of er veel vraag is naar een bepaald product, kun je ook onderzoek laten doen door je online marketingbureau. Zij doen dit vaak middels een zoekwoordenonderzoek. Aan de hand van zoektermen die relevant kunnen zijn, bekijken ze hoe vaak hierop gezocht wordt. Tevens kun je laten onderzoeken welke concurrenten ook op deze zoekwoorden adverteren en welke organische resultaten Google nu bij deze woorden weergeeft. Door dit goed inzichtelijk te krijgen, kun je makkelijk bepalen of een nieuwe webshop op dit gebied succes van slagen heeft.  

Vraag 5: Heb ik voldoende startkapitaal om een webwinkel met dit productassortiment succesvol te maken?

Als je zoekt naar een succesformule voor je webshop, is ook startkapitaal een belangrijke pijler. Heb je bijvoorbeeld naast je inkoop (of het nu een eindproduct of halffabrikaten zijn), nog voldoende budget om je webshop te promoten of je webshop professioneel op te zetten? Zo kan er best een goede markt zijn voor rolexhorloges, maar als je zelf de voorraad moet voor financieren is het belangrijk om ook nog geld beschikbaar te hebben voor goede campagnes op google of facebook. Je startkapitaal kan eigen geld zijn, maar ook een starterslening of geld via investeerders behoort tot de mogelijkheden. Zowel bij het lenen van geld als kapitaal via investeerders, is het hebben van een gedegen bedrijfsplan essentieel.

Tip: Heb je weinig startkapitaal? Kijk dan eens of een dropshipping webshop voor jou interessant is.

Vraag 6: Heb je voldoende liefde voor het product dat je gaat verkopen?

Nee, je hoeft niet verliefd te zijn op het product dat je gaat verkopen. Maar als je de hele dag bezig bent met de verkoop van de producten uit je webshop, is het wel handig dat je je eigen productassortiment leuk/interessant vindt. Je bent namelijk dagelijks druk met je webshop. Denk onder andere aan het schrijven van SEO teksten, het ontwerpen van verpakkingen, het inpakken van de pakketjes, het verlenen van services, etc. Hoe fijn is het dan dat je volledig achter je product staat en er blij van wordt.

Vraag 7: Kan jouw webwinkel zich onderscheiden van andere webwinkels?

Heb je niet een uniek product, dan blijft onderscheidend vermogen belangrijk. Dit kan bijvoorbeeld prijs zijn, een unieke uitstraling van je webshop of het zijn van een expert. Zo bieden bijvoorbeeld veel bedrijven smartphones aan. Door je te richten op een deel van alle smartphone gebruikers, bijvoorbeeld op smartphones voor ouderen, kun je je content helemaal schrijven op jouw doelgroep. Jouw doelgroep krijgt daardoor precies de antwoorden waar ze naar op zoek zijn. Wedden dat ze liever bij jou kopen, dan bij de generalist?

Wil je meer weten over het starten van een webshop? Met onze webwinkelsoftware kun je snel en eenvoudig jouw eigen shop openen en van jouw droom werkelijkheid maken.

Start jouw eigen webshop