In zeven stappen naar een succesvol businessplan voor jouw webshop

Lara Vogteloo

Door Lara Vogteloo op 13 oktober 2023

Een goed begin is het halve werk. Om succesvol een webshop te beginnen is een goed businessplan een belangrijke voorwaarde. Met het opstellen van zo’n plan ben je goed voorbereid op zakelijke aspecten waarmee je als webshopeigenaar te maken krijgt. Mis je een aantal onderdelen uit dit businessplan? Dan wordt het lastig om jouw webshop goed te runnen. In deze blog lees je waaruit een businessplan voor een webshop bestaat en welke stappen je moet nemen om zelf een businessplan op te stellen voordat je daadwerkelijk kunt beginnen met het opzetten en runnen van jouw webshop.

Stap 1: bepaal de toegevoegde waarde van jouw webshop

Tegenwoordig zijn er zoveel webshops dat het lastig is om uniek te zijn. Daarom is het belangrijk om eerst en vooral in kaart te brengen wat jouw toegevoegde waarde is. Waarom is het product dat jij wilt verkopen het beste? Welk probleem wil je oplossen? Welke mensen zijn geconfronteerd met dit probleem? En hoe zijn deze mensen het best te bereiken?

Door dit in kaart te brengen creëer je je eigen bestaansrecht. Het Business Model Canvas is een handige tool die je aan de hand van negen onderwerpen helpt bij bovenstaande vragen. Zo kun je jouw eigen businessmodel overzichtelijk in kaart brengen. Download hier het Business Canvas Model.

Stap 2: breng alles in kaart wat je nodig hebt om te kunnen verkopen

Nu je weet welke doelgroep je wilt benaderen met jouw webshop is het natuurlijk ook handig om in jouw businessplan op te nemen wat je allemaal nodig hebt om daadwerkelijk het starten van een webshop te realiseren. Ook hier leent het Business Model Canvas zich uitstekend voor. Door alle benodigdheden in kaart te brengen weet je welke kosten je mag verwachten en welke stappen je nog moet nemen voor het starten van een webshop.

Tip: Heb je te veel benodigdheden nodig? Stel dan een prioriteitenlijst op waarbij je de belangrijke benodigdheden het eerst aanschaft.

Stap 3: kies via welk e-commerceplatform je jouw webshop gaat runnen

Wanneer je een webshop gaat runnen, wil je natuurlijk fijn kunnen werken met de software waarop jouw webshop draait. Je hebt qua soorten software twee keuzes, namelijk opensourcesoftware of Software as a Service, beter bekend als SaaS. Het grote verschil tussen deze twee soorten is dat je opensourcesoftware koopt en SaaS-software huurt. Het voordeel van open source is dat je niet afhankelijk bent van de softwareprovider en dat je alle vrijheid hebt om jouw webshop vorm te geven. Het nadeel is dat je relatief veel tijd en geld kwijt bent voordat je echt online bent.

Het voordeel bij SaaS is dat je geen hoge instapkosten hebt en dat je naast geld ook veel tijd bespaart aangezien er al veel is ingericht en gereed staat. Zo kun je al binnen een paar dagen beginnen met verkopen op jouw webshop. Wanneer je dus snel wilt beginnen met verkopen, is het verstandig om via SaaS een webshop te ontwikkelen. 

CCV Shop is een SaaS-aanbieder. Behalve dat het je relatief weinig geld en tijd kost om online te gaan, kun je bij CCV Shop ook gebruik maken van de nieuwste functionaliteiten op het gebied van e-commerce en worden updates automatisch uitgevoerd, zodat jij je helemaal kan focussen op jouw eigen webshop.

Vele softwareaanbieders bieden de mogelijkheid van een proefperiode wanneer je besluit een pakket af te sluiten, zodat je kunt bekijken of het systeem naar wens werkt. Ook CCV Shop biedt je de mogelijkheid om 21 dagen lang te kijken of het runnen van een webshop met de software van CCV Shop bij je past. Tijdens deze proefperiode kun je gebruikmaken van alle functies die de software biedt en er is geen sprake van automatische verlenging.

Start nu gratis jouw eigen webshop

Tip: Maak een lijst met functionaliteiten en mogelijkheden waaraan een webshop voor jou moet voldoen voordat je een definitieve beslissing neemt.

Stap 4: regel je inschrijving bij de Kruispuntbank van Ondernemingen

Nu je weet wat je wilt gaan verkopen en welk platform je wilt gebruiken, moet je jouw webshop als ondernemingsvorm inschrijven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen. Dit is verplicht voordat je officieel begint met online ondernemen. De KBO is de enige instantie die bedrijven officieel registreert. Bekijk hier hoe je je kunt inschrijven bij de KBO. Daarnaast kies je ook de ondernemingsvorm. De meeste mensen die een webshop beginnen, schrijven hun bedrijf in als eenmanszaak.

Tip: Zorg ervoor dat je jouw ondernemingsplan goed in kaart hebt gebracht voordat je je afspraak hebt. De Kruispuntbank van Ondernemingen kan namelijk vragen naar je bedrijfsactiviteiten.

Stap 5: regel het zakelijke aspect van je webshop

Dit is misschien een minder leuke kant die komt kijken bij het starten van een webshop, maar wel een belangrijke. Wanneer je namelijk begint met online ondernemen, moet je een zakelijke rekening openen. Met een zakelijke rekening zorg je ervoor dat er een financieel overzicht ontstaat voor jouw webshop. De meeste banken in België bieden deze rekening aan.

Naast het openen van een zakelijke rekening, moet je ook de boekhouding en administratie goed bijhouden. Bij de financiële administratie moet je onder andere denken aan facturatie aan klanten die heeft plaatsgevonden. Om serieus over te komen bij een partner of leverancier moet je goed in orde zijn met deze zaken.

Als onlineondernemer moet je daarnaast omzetbelasting betalen. Omzetbelasting wordt berekend over de omzet die je maakt bij de verkoop van je producten of diensten die je aanbiedt op jouw webshop.

Tip: Er zijn vele onlineboekhoudprogramma’s waarmee je gemakkelijker en sneller jouw boekhouding kunt doen. CCV Shop biedt veel van deze boekhoudprogramma’s aan die je kunt koppelen aan jouw webshop waardoor je alles online kan beheren. 

Stap 6: maak concrete afspraken met leveranciers

Nu zakelijk alles in orde is, is het tijd om afspraken te maken met je leveranciers. Wellicht heb je al een aantal leveranciers in gedachten om te benaderen. Bekijk of de leveranciers voldoen aan de eisen die jij stelt.

Allereerst moet je productafspraken maken met deze leveranciers. De producten die je van hen wilt inkopen, moeten natuurlijk voldoen aan jouw eisen. Naast de kwaliteit van de producten is het ook verstandig om een antwoord te krijgen op de vraag of de leverancier ervoor kan zorgen dat jij te allen tijde voldoende van het product op voorraad hebt. 

Naast productafspraken moet je ook logistieke afspraken maken. Het product moet natuurlijk op tijd binnenkomen bij de klant. Daarnaast is het ook goed om in kaart te brengen op welke manier je wilt dat de klant jouw producten ontvangt. Het kan zijn dat je de verzending overlaat aan de leverancier van jouw product. Maak dan ook concrete afspraken over de levertijd. Kijk van tevoren dus alvast naar de verzendopties van jouw leverancier.

Wellicht dat je zelf de producten van jouw webshop direct naar de klant wilt versturen. Wanneer je dit wilt doen, moet je zelf concrete afspraken maken met de desbetreffende verzendpartij. CCV Shop biedt vele koppelingen aan met verzendpartijen. Voorbeelden zijn PostNL, DHL en MyParcel. Wanneer je er eentje gekozen hebt, kun je deze gemakkelijk koppelen aan jouw webshop. 

Stap 7: verover de markt

Nu alle benodigdheden in kaart zijn gebracht, is het zaak dat jouw boodschap zo effectief en efficiënt mogelijk overgebracht wordt. Daarom is het belangrijk om een marketingplan op te stellen. Je wilt natuurlijk dat alleen mensen die behoefte hebben aan jouw product deze boodschap horen.

Bepaal de belangrijkste doelgroepen

Dit zijn de mensen aan wie jij je product wilt verkopen. Bekijk welke mensen behoefte hebben aan de waarde die jij ontwikkeld hebt in het Business Model Canvas. Komen hieruit verschillende groepen mensen naar voren? Selecteer dan de belangrijkste doelgroep(en). Zorg dat deze doelgroepen concreet zijn.

Breng de concurrentie in kaart

Misschien ben je niet de enige die het door jou uitgekozen product wil verkopen. Het is daarom goed om de concurrentie in kaart te brengen. Door dit te doen kun jij bekijken waar jouw kansen liggen om jouw webshop te onderscheiden van andere spelers in de markt.

Tip: Wellicht heeft jouw leverancier nog meer klanten die hetzelfde product verkopen als jij. Probeer dit eens na te vragen bij je leverancier, zodat je snel een aantal concurrenten in kaart hebt.

Voer een marktonderzoek uit

Bekijk hoe de markt binnen jouw productgroep eruitziet. Het kan zijn dat er de laatste tijd een stijgende lijn zit in de vraag naar de producten die je wilt verkopen, of dat de vraag juist is afgenomen. Analyseer relevante gegevens en ontdek trends en ontwikkelingen die je helpen om de markt beter te begrijpen.

Tip: Goede bronnen voor deze gegevens zijn Statbel, Rabobank Cijfers & Trends en vakbonden.

Verwerk alles in een SWOT-overzicht

In een SWOT-overzicht worden alle sterktes (strenghts) en zwakten (weaknesses) van jouw onderneming afgezet tegen de kansen (opportunities) en bedreigingen (threats) in de markt. Elk onderdeel bevat 3 tot 5 punten die dus met elkaar vergeleken worden.

Hieronder een klein voorbeeld met één punt per onderdeel en een fotocamera als voorbeeldproduct.

  1.        Sterkte (strength): al jouw fotocamera’s zijn van goede kwaliteit.
  2.        Zwakte (weakness): nog niemand kent jouw webshop.
  3.        Kans (opportunity): meer mensen kopen online fotocamera’s.
  4.        Bedreiging (threath): het aantal webshops dat fotocamera’s verkoopt, neemt toe.

In totaal heb je dus tussen de 12 en 20 punten die gebruikt worden voor de SWOT-analyse. Door deze onderdelen tegen elkaar af te zetten, ontwikkel je nieuwe inzichten die ervoor kunnen zorgen dat jouw kracht en de kansen optimaal benut worden en dat de impact van jouw zwakte en de bedreigingen in de markt geminimaliseerd worden.

Maak een marketingstrategie en een concreet actieplan

Bepaal, op basis van alle data die je hebt opgebouwd, hoe je de marketing van je webshop gaat invullen, zodat jij jouw sterkten en kansen maximaal benut en je je geen zorgen hoeft te maken over eventuele zwakten en bedreigingen.

Een handig model hiervoor is de marketingmix. Deze bestaat uit de 4 P’s (product, prijs, plaats & promotie) en wordt kort en krachtig toegelicht. Op deze manier kan jij je als onderneming beter positioneren in de markt.

Een voorbeeld aan de hand van de eerder benoemde fotocamera’s:

  •  Product: het product dat je verkoopt zijn fotocamera’s. Deze hebben unieke functies zoals een hoog aantal pixels die de ervaring van de gebruiker alleen maar ten goede komen.
  •  Prijs: de fotocamera’s worden aangeboden voor €500,-. Voor de markt is dit bedrag gemiddeld.
  •  Plaats: de fotocamera’s worden online verkocht via een webshop, met als adres fotocamerawinkel.be.
  •  Promotie: omdat we onze fotocamera’s online verkopen, promoten we onze webshop online via zoekadvertenties.

Leg jezelf een doelstelling op

Door te werken met een doelstelling daag jij jezelf uit om een bepaald doel te bereiken. Dit moet ervoor zorgen dat jij je meer focust op jouw webshop en moet voorkomen dat je taken die bijdragen aan het bereiken van de doelstelling uitstelt.  

Zorg ervoor dat je doelstelling SMART is geformuleerd. Een doelstelling is SMART wanneer deze specifiek, meetbaar, aantrekkelijk, realistisch en tijdsgebonden is verwoord. Op deze manier kun je eenvoudig meten of je je doelstelling behaald hebt.

Een voorbeeld van een SMART-doelstelling: binnen 3 maanden moet fotocamerawinkel.be minimaal 50 fotocamera’s van €500,- verkocht hebben.

Leg jezelf een marketingbudget op

Door jezelf een marketingbudget toe te kennen, zorg je ervoor dat je niet te veel geld uitgeeft aan je marketingactiviteiten. Tegelijkertijd dwing je jezelf ook om zo effectief mogelijk om te gaan met het geld dat je beschikbaar hebt gesteld. Uiteindelijk wil je namelijk met zo weinig mogelijk geld je marketingdoelstelling behalen.

Het was een lange reis, maar je hebt alle punten overlopen die je moet uitvoeren om succesvol een businessplan op te stellen voor jouw webshop. Wanneer je alle punten succesvol hebt overlopen, kun je echt beginnen met het maken van een webshop.