5 manieren om de online vindbaarheid van jouw webshop te vergroten

Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 22 februari 2023

Je hebt jouw webshop gelanceerd en de eerste bestellingen komen binnen. Mensen weten jouw webshop te vinden, fijn! Maar hoe fijn is het wanneer nog meer mensen de weg naar jouw webshop kennen, waardoor de conversie toeneemt en jouw webshop steeds succesvoller wordt? Om meer verkeer naar  jouw webshop te genereren, moet je de online vindbaarheid van jouw webshop vergroten. Dit kan middels diverse online marketing technieken en andere slimmigheden. Maar welke technieken zet je in, en hoe pak je zoekmachinemarketing en contentmarketing eigenlijk aan? We vertellen je in deze blog meer over 5 manieren om de online vindbaarheid van jouw webshop te vergroten.

1. Zoekmachinemarketing

Zoekmachinemarketing heeft als doel om de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw webshop via online zoekmachines te vergroten. Je kunt hierbij onderscheid maken tussen betaalde manieren zoals SEA, en gratis manieren zoals SEO. Hoewel er meer zoekmachines bestaan dan enkel Google, is Google verreweg de grootste en geeft het merendeel van de bedrijven hier de meeste aandacht aan. Zorg er dus voor dat je de teksten op jouw webshop zoveel mogelijk vanuit SEO-perspectief schrijft. Vind je dit lastig? Dan ben je niet de enige. Er bestaan tegenwoordig talloze partijen die de SEO voor je uit handen kunnen nemen.

Wat betreft zoekmachinemarketing, oftewel het tonen van betaalde advertenties in zoekmachines, kun je pay-per-click (PPC) display-advertenties weergeven via het Google Ads-dashboard. Hierbij kun je je richten op specifieke zoekwoorden voor zoekopdrachten op de door jou gekozen locaties. Jouw kosten kunnen variëren, afhankelijk van jouw doelen en zoekwoordconcurrentie, maar er zijn voor ieder budget mogelijkheden.

Tip: Ondanks dat een zoekmachine zoals Bing kleiner is dan Google, kan dit je ook voordeel opleveren doordat je hier goedkoper kunt adverteren.

2. Contentmarketing

Contentmarketing is het promoten van jouw bedrijf via content zoals een blog. Zo gebruikt meer dan de helft van de marketeers blogs in hun online marketingmix. Het plaatsen van content is effectief voor het opbouwen van relaties met zowel nieuwe als bestaande klanten, het genereren van naamsbekendheid, het stimuleren van SEO en om gezien te worden als autoriteit in de door jou gekozen (niche)markt.

Naast blogs kun je bij contentmarketing ook denken aan het aanbieden van e-books of how to content waarin je bijvoorbeeld dieper ingaat op hoe je jouw producten het beste kunt gebruiken.

Schrijf (gast)blogs

In tegenstelling tot betaald verkeer dat afkomstig is van advertenties, is het vaak lastiger om gratis verkeer naar jouw webshop te krijgen. Je kunt hiervoor zelf beginnen met bloggen om meer bezoekers te trekken en om een mooie positie op te bouwen binnen zoekmachines. Houd er hierbij wel rekening mee dat het even duurt voordat je resultaat begint te zien. Terwijl je op die manier je eigen publiek laat groeien, is het schrijven van een gastblog voor een ander bedrijf een manier om ook ander publiek aan te trekken. Behalve dat zo’n gastblog jou hopelijk nieuwe webshopbezoekers oplevert, draagt het ook positief bij aan de SEO doordat er vanaf een andere (relevante) website wordt gelinkt naar jouw webshop.

 

Ga dus eens opzoek naar relevante websites of blogsites die het type publiek hebben dat je wilt bereiken. Probeer contact te leggen met de beheerders van de website, of rechtstreeks met de bloggers, en bied aan om een ​​gastblog te schrijven waarin hun publiek is geïnteresseerd. Zorg ervoor dat het onderwerp waarover je schrijft ook een link heeft met jouw webshop om daadwerkelijk verkeerd te genereren.

Laat experts bijdragen

Naast dat je zelf gastblogs schrijft voor andere websites, kun je dit natuurlijk ook omdraaien. Schrijf je zelf blogs voor jouw eigen webshop? Vraag dan eens om bijdragen van andere bloggers of experts. Zoek experts over een onderwerp waarover jij wilt bloggen en vraag hen om een bijdrage (zoals een tip, recept of verhaal) te leveren aan jouw blogbericht. Op die manier voorzie je jouw publiek van nog betere content (er is immers ook een expert aan het woord), en wellicht willen de experts die hebben bijgedragen het blogbericht ook met hun eigen lezers delen, waardoor je bereik groter wordt.

3. Linkbuilding

Zoekmachines zoals Google gebruiken het aantal, de kwaliteit en de relevantie van links naar een specifieke pagina of website als een rangordefactor. Je kunt links als het ware zien als 'citaten' die vertrouwen in de ogen van zoekmachines opleveren. Probeer je te richten op partners die content van jou kunnen delen en voor wie het ook logisch is om deze content te delen. Stel, je verkoopt verzorgingsproducten en kent een beautyblogger die regelmatig dat soort producten beoordeelt. Benader diegene n kijk of je een relatie kunt opbouwen waarin je content van elkaar deelt waar jullie allebei je voordeel mee doen.

Analyseer de links en vermeldingen van jouw concurrenten

Dankzij tools zoals Moz's Link Explorer en Ahrefs Site Explorer, kun je verkennen welke sites en pagina's linken naar jouw concurrenten. Wat vooral handig is, is het begrijpen van de context: waarom hebben deze sites besloten om te linken naar jouw concurrenten? Als je hierin trends opmerkt, bijvoorbeeld als concurrerende webshops veel vermeldingen in online cadeaufolders hebben, kun je eens nadenken over met welke partners je samenwerkt en hoe je voldoende waarde kunt bieden om ook zo’n een vermelding te verdienen.

4. Productpagina’s

De productpagina’s op jouw webshop zijn uitermate belangrijk voor de SEO-waarde, en dus voor zoekmachines. Wanneer je jouw online vindbaarheid wilt verbeteren, valt hier voor jou misschien nog wel winst te behalen.

Afbeeldingen

Wanneer je een webshop runt, zijn afbeeldingen essentieel voor de zichtbaarheid in zoekopdrachten. Bekijk alle productafbeeldingen opnieuw en update de ALT-tags indien nodig. Zorg ervoor dat elke afbeelding een ALT-tag bevat. ALT-tags helpen zoekmachines te begrijpen waar de afbeelding over gaat en zorgen ervoor dat jouw shop en productvermeldingen hoger worden weergegeven in zoekresultaten, met name in zoekopdrachten naar afbeeldingen.

Productbeschrijvingen

Naast productfoto’s zijn productbeschrijvingen één van de belangrijkste troeven van jouw shop. Vraag je bij iedere productomschrijving het volgende af:

  1.          Zijn alle productbeschrijvingen gekopieerd van jouw leverancier/fabrikant?
  2.          Bevatten ze alle belangrijke informatie en technische details die een bezoeker nodig heeft om een aankoopbeslissing te nemen?
  3.          Klinkt de productbeschrijving aantrekkelijk en overtuigend waardoor iemand overweegt het product te kopen?

Als je op bovenstaande vragen 'nee' hebt geantwoord, is het verstandig om wat tijd te besteden aan het aanpassen van de productbeschrijvingen. Zorg ervoor dat ze origineel zijn, en probeer de tekst aantrekkelijk en volledig te maken. Hoe meer waardevolle en unieke informatie jij geeft over een product, hoe beter zoekmachines jouw productpagina’s zullen ranken.

5. 301 redirects

Heb je een pagina binnen jouw webshop definitief verwijderd waardoor de bezoeker op een 404-pagina terechtkomt als hij naar die URL wil navigeren? Maak dan een 301 redirect aan, oftewel een permanente omleiding. Hiermee wordt niet alleen de bezoeker omgeleid, maar wordt ook de SEO-waarde van de verwijderde pagina verplaatst naar de nieuwe URL. Binnen het algoritme van Google heeft namelijk elke pagina (URL) een linkwaarde, die niet verloren moet gaan. Met een 301 redirect zeg je eigenlijk tegen Google: dit is de definitieve nieuwe bestemmingspagina. Doe je dit niet, dan loopt Google als het ware tegen een muur aan.

Voorbeeld: Stel, jouw productaanbod bestond uit stoelen, banken, tafels en bijzettafels. Je bent gestopt met het verkopen van bijzettafels en hebt de categoriepagina ‘Bijzettafels’ verwijderd. Een bezoeker komt alsnog op de URL van deze pagina terecht, maar krijgt een 404-pagina te zien omdat de pagina niet meer bestaat. In dat geval wil je misschien liever dat de bezoeker op de categoriepagina van ‘Tafels’ terecht komt, omdat die nog wél bestaat en de bezoeker wellicht daarin is geïnteresseerd. Voeg dan een 301-redirect toe van de bijzettafel-pagina naar de tafel-pagina.