In 5 stappen je eigen bedrijf beginnen

Je eigen onlinebedrijf beginnen

Altijd al je eigen onlinebedrijf willen beginnen? Geweldig! Om met succes een eigen onlinebedrijf op te starten dat daadwerkelijk geld opbrengt, is het slim om te werken met een stappenplan, zodat je niets over het hoofd ziet. Aan de hand van onderstaande stappen vertellen we je haarfijn wat er zoal komt kijken bij het opstarten van een eigen onlinebedrijf.

Probeer het gratis

Je eigen onlinebedrijf beginnen in 5 stappen

Stap 1: Kies een nichemarkt en bepaal je productaanbod

Een van de belangrijkste beslissingen die je moet nemen als je een onlinebedrijf wilt beginnen, is op welke markt je onlinebedrijf actief zal zijn. Je kunt natuurlijk ook een breed assortiment verkopen, maar het is vaak veel slimmer om een nichemarkt te kiezen waarin je kunt opvallen en uitblinken met je onlinebedrijf. Vraag jezelf af in welk segment van een grotere markt je bedrijf actief kan zijn door een gespecialiseerd assortiment aan te bieden voor een specifieke doelgroep.

 

Het kan een goed uitgangspunt zijn om op basis van je eigen passie en/of kennis een productniche te kiezen. Analyseer je eigen achtergrond dus nauwkeurig. Welke (bijzondere) ervaringen heb je opgedaan? In welke vaardigheden blink je uit? Wat zijn hobby’s waar je veel plezier in hebt?

Onlinebedrijf beginnen productaanbod

Wanneer je eenmaal een nichemarkt hebt gevonden voor je onlinebedrijf, is de volgende stap het bepalen van je productaanbod. Daarbij is het belangrijk om in een vroeg stadium in kaart te brengen wat jouw productaanbod anders maakt dan dat van concurrenten. Of het nu gaat om de prijs, productkwaliteit, personalisatiemogelijkheden of welke andere factor dan ook, zorg dat je anders bent dan anderen en dat je jezelf onderscheidt. Dat geeft je de beste kans om nieuwe markten aan te boren en het verschil te maken met de concurrentie. Je kunt jezelf met je productaanbod bijvoorbeeld onderscheiden op de volgende gebieden:

  • prijs (bijv. luxeproducten of juist heel goedkope producten)
  • demografie (focussen op een geslacht, leeftijd, inkomensniveau of opleidingsniveau)
  • kwaliteit (premium- of handgemaakte producten)
  • psychografie (inspelen op specifieke waarden, interesses of gedrag)
  • geografie (focussen op inwoners van een land, stad of zelfs buurt)

Voorbeeld: op de markt voor damesschoenen zijn er tal van segmenten of niches waarbinnen je producten kunt verkopen. Schoenen voor veganistische vrouwen kunnen een nicheproduct zijn, net als schoenen voor vrouwen met een zeer grote maat of schoenen voor verpleegkundigen. Dat zijn allemaal nicheproducten binnen de grotere markt voor damesschoenen.

Stap 2: Beslis welke webwinkelsoftware bij jou past en geef je onlinebedrijf een naam

Een belangrijke stap bij het opstarten van een onlinebedrijf, is de software kiezen waarop je onlinebedrijf zal draaien. Je kunt software kopen of huren. Wil je hoge investeringskosten vermijden? Dan is een SaaS-oplossing (Software as a Service) zoals CCV Shop een goede keuze. Je huurt dan de software, waardoor je over een schaalbare oplossing beschikt met automatische updates. Kies je voor de SaaS-software van CCV Shop, dan heb je talloze mogelijkheden om je eigen onlinebedrijf op te starten en te runnen.

  • Je onlinebedrijf is binnen 24 uur online.
  • Je hebt geen technische kennis nodig.
  • Je hebt volop designmogelijkheden.
  • Je breidt je onlinebedrijf eenvoudig uit met talloze (gratis) apps.
  • Je profiteert van multichannelsupport.

Heb je je webwinkelsoftware geselecteerd? Dan is het belangrijk dat je een domeinnaam kiest en koopt voor je onlinebedrijf. Op die manier worden de herkenbaarheid, bereikbaarheid en uitstraling van je onlinebedrijf versterkt.

Onlinebedrijf software

Stap 3: Voeg producten toe en ga aan de slag met het design

Wanneer je over webshopsoftware beschikt, kan je je onlinebedrijf concreet gaan invullen. Je producten moeten worden toegevoegd op je webshop, met de juiste kenmerken zoals maat en kleur en natuurlijk mooie productfoto’s en goede productbeschrijvingen. Naast producten en productpagina’s heeft je onlinebedrijf ook enkele andere pagina’s nodig. Denk aan een contactpagina, een pagina met bestel- en bezorginformatie en een Over ons-pagina.

Creëer een unieke uitstraling

Ook het design van je onlinebedrijf is een belangrijk aspect. Het design van je webshop toont namelijk je identiteit aan je bezoekers en heeft daarnaast invloed op de conversiegraad. Wanneer het design klopt, zorgt dat voor gebruiksgemak en wordt de aandacht van een bezoeker op het juiste moment op de juiste elementen gevestigd. Zorg bijvoorbeeld voor een overzichtelijk menu en duidelijke call to actions. Kies kleuren die bij je productaanbod passen en niet met elkaar conflicteren, en ontwerp een passend en herkenbaar logo of laat het ontwerpen. Kortom: creëer een unieke uitstraling die past bij jouw huisstijl en filosofie en laat die uitstraling overal terugkomen in je onlinebedrijf.

Gratis trial starten
Onlinebedrijf pakket versturen

Stap 4: Koppel betaalmethoden en transportspecialisten

Je wilt natuurlijk dat bezoekers eenvoudig kunnen afrekenen in je webshop. En dat ze dat kunnen doen met hun favoriete betaalmethode, die natuurlijk niet voor iedereen gelijk is. Het is dan ook slim om alle populaire betaalmethoden te integreren in je onlinebedrijf, zoals Bancontact, PayPal en achteraf betalen via bijvoorbeeld Klarna. Je hoeft hiervoor niet met elke bestaande betaalmethode een contract aan te gaan. Tegenwoordig kun je kiezen om zaken te doen met een PSP, een Payment Service Provider. Zo’n partij biedt meerdere betaalmethoden aan, waardoor je snel en efficiënt meerdere betaalmethoden kunt aanbieden. Bovendien hebben alle gerenommeerde PSP’s naadloze integraties met CCV Shop. Zo ook onze eigen PSP, CCV Online Payments.

 

Als je klant een bestelling heeft geplaatst, moeten de producten vervolgens ook worden verzonden. Er bestaan diverse kleine en grote specialisten die dat voor je kunnen regelen, elk met hun eigen opties en service. Consumenten hebben tegenwoordig steeds meer vereisten, zoals de bestelling dezelfde dag nog geleverd krijgen, avondlevering, het pakket ophalen op een afhaalpunt of precies weten hoe laat het pakket wordt bezorgd. Onthoud dat een goede verzendervaring net zo belangrijk is als het leveren van een goed product. Kies dus een transportspecialist die voldoet aan jouw specifieke wensen en vereisten.

Stap 5: Bepaal je marketingstrategie

Een onlinebedrijf beginnen is leuk, maar het wordt nog veel leuker als je ook daadwerkelijk omzet genereert. Om dat voor elkaar te krijgen heeft je webshop bezoekers nodig. Hiervoor kun je diverse marketingtools inzetten. Een goede online marketingstrategie omvat meerdere kanalen, zoals Facebook, Instagram, e-mail en SEO (zorgen dat je bedrijf getoond wordt door zoekmachines). De kanalen die voor jouw onlinebedrijf werken, zijn afhankelijk van je doelgroep, je budget en je zakelijke doelen. Zo is zoekmachinemarketing geschikt om de zichtbaarheid en vindbaarheid van je webshop via zoekmachines te vergroten. Je kunt hierbij onderscheid maken tussen betaalde manieren, zoals SEA (betaald adverteren in zoekmachines), en gratis manieren, zoals SEO. Ook het inzetten van contentmarketing draagt bij aan SEO. Hierbij promoot je je bedrijf via content zoals blogs. Naast het stimuleren van SEO, zorg je er zo ook voor dat je wordt gezien als een autoriteit op de door jou gekozen (niche)markt. Wil je graag in contact komen met bestaande klanten en relaties opbouwen met nieuwe klanten? Ga dan aan de slag met socialmediamarketing. 

Kies het pakket dat bij je past

Heb je naar aanleiding van bovenstaande informatie de keuze gemaakt om jouw eigen onlinebedrijf te beginnen? Leuk! Kies afhankelijk van jouw wensen voor pakket Basic, Professional of Enterprise. Wil je de software eerst 21 dagen vrijblijvend proberen? Vraag eerst een trial aan. Deze eindigt automatisch, en je hoeft geen betaalgegevens in te vullen.

Basic

Een basiswebshop om snel en eenvoudig online te verkopen. Geschikt voor een klein productaanbod.

  • Vele webshoptemplates

  • Diverse betaalproviders

  • Eigen domeinnaam

€ 32 per maand
Eenmalige kosten € 30
Bestel direct
POPULAIR

Professional

POPULAIR

Een professionele webshop die klaar is voor de toekomst. Naar wens uit te breiden met vele extra tools.

  • Koppelingen met groothandels

  • Meertaligheid

  • Toegang tot API

€ 53 per maand
Eenmalige kosten € 30
Bestel direct

Enterprise

Een schaalbare e-commerceoplossing met ontelbare mogelijkheden. Voor ondernemers die ontzorgd willen worden.

  • Business to business app

  • Premium support

  • Mogelijkheid tot maatwerkdesign

€ 115 per maand
Eenmalige kosten € 30
Bestel direct

*Alle vermelde prijzen zijn excl. btw en het betreft een jaarcontract.